Showing posts with label daycare. Show all posts
Showing posts with label daycare. Show all posts

taska puncak alam

daycare vs bbsitter..which one better?

Showing posts with label daycare. Show all posts
Showing posts with label daycare. Show all posts

October 01, 2012

taska puncak alam

sambungan dari entry yang ni --> misi pencarian daycare

at last, dengan berat hati..aku terpaksa meletakkan emir di new daycare today..
pagi-pagi lagi dah kejutkan dia, tukar pampers..and cakap-cakap dengan dia..that today dia akan ada cikgu baru & kawan-kawan baru..tapi biasalah,mana dia faham..dalam kepala dia,dah set harini dia akan jumpa mama iza,atuk,nenek & mak ucu and his friends..anak-anak bbsitter..tp no more lah sayang..

since dekat dengan rumah,aku jalan kaki pegi hantar,pesan dekat cikgu-cikgu dekat situ, and tengok dia totally tak biasa dengan new environment, strangers. hopefully, dia boleh mesra dgn cepat, aamiin..


perasaan aku? sama spt mula-mula tinggalkan dia dekat bbsitter which setahun 2bulan yang lepas..
tak pasti samada diorang boleh layan karenah dia atau tak..hopefully boleh..emir nowadays agak manja & mengada-ngada..kalau duduk rumah bbsitter dulu oklah, dia sorang, tukang layan 5-6 orang..now budak dalam 30 orang, tukang layan 5-6 orang..mana sama..

actually ada kisah disebalik keputusan ni..last time aku ada cerita yang aku dah shortlist tiga daycare kan..which satu yang dekat rumah, same lorong..dua lagi jauh sikit, lain fasa & lorong..last week, aku dah decide nak hantar dekat daycare yang lain lorong ni..kalau ada baca entry last pasal daycare ni, mesti tau yang taska ni aku tak pegi review pun..just tengok dari luar..

and satu hari tu, aku set appoinment dengan owner taska ni..nak discuss sikit lah kan..and same time nak tengok keadaan taska macam mana kan..since aku pergi lepas maghrib, and kebetulan time tu diorang tengah buat cleaning, owner tu tak invite aku masuk pun..duk borak-borak dekat luar jer..aku suka jugak taska ni sebab area luar is fully covered and tiled..so agak luas utk budak-budak main..tu jer yang nampak,dalam tak dapat tengok kan..

owner ni bekas ustazah kafa, siang hari dia jaga budak,malam dia buat kelas mengaji utk budak-budak..she told me, dia agak islamik..so aku memang suka la kan..tapi........knowing me, aku tak suka orang yang suka burukkan orang lain..ustazah ni jenis macam suka compare..and mulut pun boleh tahan..contoh, aku tanya.."akak dah jaga berapa orang?" dia jawab, "kalau ikutkan termasuk budak transit tadika, sekarang ni dalam 38 orang, akak tak ambil lebih, nanti JKM datang check".."lagipun ikut keluasan rumah,mmg limit 38 orang jer..tapi minggu lepas ada 2 orang budak keluar, so bolehlah terima emir..biasalah,taska mana nak untung sangat kan, macam-macam nak dibayar..api air bukan nya kira macam rumah, tapi kira bisness rate, mahal sikit la..itu lah sebab daftar tadika, akak tengok orang lain yang tak daftar, senang-senang jer..bayar murah, budak-budak boleh ambik ramai, takde orang check.."

macam-macam lagi soalan aku tanya, lagi lah jawapan dia dok compare dengan orang yang tak register..sape tu wallahualam, so far aku check mostly taska puncak alam, ada licensed yang dah direnew..
lepas tu dok cerita pasal new competitor kpd tadika dia, dulu ramai tapi sejak new tadika bukak depan tadika dia, terus down dia cakap, dia siap complaint dekat majlis lagi..alahai ustazah, rezeki masing-masing..

tapi, aku still insist nak hantar dekat dia..even perangai dia camtu..kenapa? sbb facility dia..aku dah cakap, nak hantar emir 1st oct, untuk yuran maybe by friday aku bayar..tapi..kuasa Allah, ade hikmah kot..aku contact ustazah tu since friday, tak angkat..petang balik keje, pegi taska dia,tekan loceng, takde orang..
nak sedapkan hati en.hubby cakap takpe esok (sabtu) pagi cuba datang lagi..same thing, takde orang..by right last time dia cakap ade pekerja dia stay situ..aku cakap, takpelah cuba call, kot nanti dia nak datangkan..sampai lah malam semalam, aku call, sms..lansung takde ape-ape respond..so, en.hubby cakap, dia taknaklah kot jaga emir..fine..kitorang pun, terus pikir plan B..hantar taska yang sama lorong jer la..even aku tak berapa nak setuju, tapi for emir's sake, i've too! terus call owner taska tu, and cakap nak hantar emir esok, and alhamdulillah dia terima..syukur..last minutes, ada jugak rezeki untuk emir..

and..lepas aku dah tarik napas lega, dalam pukul 11 camtu, ustazah tu call aku, tapi aku tak angkat, and dia sms "sorry saya busy last week..kalau masih berminat boleh hantar terus pagi esok"..tu jer..aku malas nak fikir..biarlah, dia tolak rezeki, and bukan rezeki emir nak stay dekat situ..aku percaya ada hikmahnya..





semoga :)
 

 

January 19, 2012

daycare vs bbsitter..which one better?

aku sekarangkan..confius + pening..kenapeee? sebabnyer adelahhh aku kan dahh pindah ke puncak alam..so sekarang ni, Emir still dengan bbsitter lama di kg budiman..agak jauh utk aku hantar die pagi2 before pegi keje..so by end of this month, aku decide nak cari daycare or bbsitter baru..tapi tu la..susahhhhh sangat nak cari pengasuh yg betul2 nak jaga baby kite sorang jer..mostly amik ramai..aku xprefer yang tu..kalau nak bbsitter yg jage ramai, better hantar daycare..siap berlesen lagy kan..

so,aku dah shortlist kan few registered daycare dekat puncak alam kt bawah ni:
  • Taska Seri Zafran
    • Taska ni aku xsurvey lagi..location dekat jugak dengan rumah,taska ni lane depan..aku belakang sikit...just 5-8 mins dari rumah rasenyer..
    • Lesen dah renewed sampai 2015..ok gud!
  • Taska Kanak-Kanak Riang
    • Yang ni aku dah call owner nyer..so far yang betul2 baby dia cakap ade sorang..umo 4 bulan..yang lain2 dah besar, boleh jalan & mandi sendiri..
    • Tapi yg takbestnyer adelah..die tak asingkan baby ikut years..means semua dok kat bawah..xsyiok skit..
    • Yuran? same jer, register RM 50, monthly RM260
    • Location, jauh sikit la..dalam 10 mins camtu dari rumah..
    • Lesen pon da renewed!

  • Taska Mahkota Idaman
    • Taska ni pulak dah call,tapi xde orang angkat..tapi lesen dah renewed sampai 2016..harusla masih beroperasikan..nanti aku nak try cari & terjah..kihkih..





  • Taska Anjung Pelangi
    • Taska ni dekat sangat dengan rumah..stat enjin jer..dah sampai..haha tipu..kalau berjalan 2-3 menet sampai la..
    • Diorang still terima lagi..
    • Tapi now baby yang dah ade 13 orang..(campur la yehhh dari 0m - setaun lebey)..penjage ade 5 org..ok ke ehhh?
    • Diorang asingkan baby & toddler..means baby kt atas with penjaga 5 org..
    • Pastu toddler yg transit dekat bawah ade penjage lain..gud ;)
    • Yuran? Same..monthly RM260 jugeks..
    • And yang penting dah renew lesen yer puan-puan...i loike!
  • BondaMama Kids Centre
    • Yang ni dah full house ;) hoho..xde rezki kot..xpe cari yang lain..
  • Taska Tunggak Gemilang
    • Yang ni aku suka..tapi dia baru lagi..budak2 pon xramai..
    • Kemudahan macam best..owner cakap siap ade cctv & aku boleh view from office..function ke x? not sure..nanti aku kompem balik..
    • Pastu dia sediakan baby cot utk baby yg memerlukan..
    • Tapiiiiiiii..agak jauh sikit..dekat alam suria..dalam 15mins camtu..
    • Yuran? Register same jer RM50, monthly mahal sikit RM280,tapi ade CCTV aku rase cam berbaloi ;)
    • Owner siap cakap, if baby makan solid food diorang akan prepare at no cost..good! tapi ai prefer utk masak sendiri for Emir..
    • Tapikan....lesen taska ni takde pulak dalam list JKM..ade ke takde? erm...xsure!
  • Taska Teniat Insyurna
    • Taska ni dah call tapi ownernyer tengah driving..nanti lah call balik..
    • Yuran masa 2009 (refer BPA forum) RM230,now surelah dah naik kan ;)
    • Location xberapa pasti..tapi still di PA..Fasa berapa xsure..
    • Lesen pon aku xsure..ade dlm list dulu2..now dah expired..maybe owner tengah apply kot ;)
Haaaa punyeee la lecey nak cari daycare yg terbaikkkkk utk Emir..bbsitter? ntah tunggu weekend ni aku nak tanye org2 terdekat, if ade bole roger terus kan..aku nak yang jage Emir jer..pastu baik penyayang..sayang budak2..pastu hygiene sgt penting..pastu xde anak kecik..yerlaaaa bbsitter skrg ade anak kecik..kalau anak die demam, emir demam, anak die selseme emir pasti berjangkit..so utk yg baru aku prefer org yang xde anak kecik..makcik2 yg dah pencen xtau nak buat ape kt umah.cucu dok jauh..meh-meh jage anak saye dengan penuh kasih sayang..geram ooo dengan budak bambam ni..da banyak akal die..malam2 tido golek2 siap dok bawka kusi meja makan okehhhhh..tensi mama ko tau! haha..

ok tu saje nak update..sesape ade info ttg taska2 yg aku list kt atas sile comment yek! ;)