Showing posts with label sweethome. Show all posts
Showing posts with label sweethome. Show all posts

home deco 2012

TM and Streamyx!

Langir Murah~Murah

Renovation Progress: Table Top

House Progress: Cornice

Renovation Progress: Part 2

Renovation Progress: Part 1

Moving Out & In Planning ;)

Showing posts with label sweethome. Show all posts
Showing posts with label sweethome. Show all posts

February 20, 2012

home deco 2012

pagi tadi on the way ke office ternampak banner untuk even ni..
wallaaaaa event yang dinanti-nanti..hehe..harap-harap offer kali ni best..
mood untuk rumah baru~ 

event ni akan bermula pada 1 -4 March 2012..
venue masih sama di Shah Alam ;)


February 08, 2012

TM and Streamyx!

Gud morning & assalamualaikum..
Pagi yang indah dicemari dengan pemandangan jemm yg gile, menjadikan aku lambat sampai office..emir tak sihat lagy...dan dealing dengan contractor yang separa tak ok = sgt moody! ;(

aku tak paham dengan contractor TM yang sorang ni..name aku xtau (my mistake sbb tak tanye dia name)..ok,aku cite dari mule la ok..last 2weeks, 20th Jan, aku pegi TM Taipan USJ, apply untuk transfer line tepon and streamyx ke rumah baru..by the time aku sampai, ramai gile orang..so aku cakap kt receptionist, aku nak form utk transfer line etc. then siap fill up, aku tunggu turn lahh kan..bayangkan orang ramai tapi counter bukak dua jer..tak ke terkemut-kemut aku nak nunggu? since time tu baru 12.50 camtu..so sabar lagi..then sampai 1.30 pon aku still menunggu dgn penuh sabar..lima minit lepas tu,kesabaran aku hilang,then aku pegi balik receptionist,aku cakap nak submit this form jer,the rest u ols akan handle kan? sorang girl ni pon tolong aku cop bagai, then settle..dia cakap just wait for contractor to do the things..ok, done satu part..

then a day after aku dapat call dari contractor ni, aku panggil encik X la yeh..dia cakap nak buat pemindahan line,so aku bitau sabtu datang rumah sbb this week mmg xleh apply cuti..ok,set..ari sabtu kol 11 pagi, dia datang buat tong tang tong tang..tak boleh..dia cakap xde signal and port rosak..tapi port dekat tmpt lain,bukan rumah aku..dia cakap kene report dkt technician tm then diorang kene fix dulu baru dia boleh buat..aku pon pasrahhhh la..bajet dah bole online kan aritu..skali nan adooo..

lepas 2,3 hari camtu aku dapat lagi call dari encik X ni cakap nak pasang line rumah aku..aku set  sabtu la kan..ari lain keje..xde mase aku nak amik cuti smate-mate nak tunggu derang datang..akan tetapi,aku xde kt rumah la plak last weekend sbb ade ad hoc planning balik kg..so aku call orang TM tu,aku cakap mmg xboleh..then dia cam nak marah aku..dia cakap bile pulak boleh..job ni kene settlekan cepat..ok fine..aku cakap nanti aku confirm..dia cakap kalau confirm kene hari rabu jugak,hari lain tak boleh...fineeeeee..en.hubby pon relalahhh berkorban amik cuti arini which is suppose dia kene attend training dekat HQ..tapi orang TM ni punye pasal..dia berkorban..so,sesampai jer aku dekat office,aku terus call en.X ni confirmkan datang hari ni..tapiiiiiiiiiiiiiii die cam blur bile aku cakap yang boleh datang arini, husband saya ade dekat rumah..tapi dia cakap OK,siap amik no tepon bagai lah kan..pastu pukul 9 dia call aku balik,confirm kan alamat & no tepon en.hubby lagi..aku dah mule pelik..mungkin dia mamai lagi kot mase aku call pagi tadi..pastukan 9.20 camtu dia call..time ni la darah aku naik setinggi gunung sbb marah punye pasal...

encik X: salam puan,rumah puan ni ade masalah teknikal kan..orang TM ade call puan ke?
aku: ehh takde pulak orang TM call..mmg ade masalah..
encik X: Habis tu kenape puan call saya suruh datang pagi ni? (ewahhh kemain ayat ko ehh nak marah aku)
aku: ehhh kan encik yang nak datangkan..last weekend ari sabtu kan encik nak datang,tapi saya xde kt rumah..then saya mintak postpone encik cakap xboleh ari sabtu,kene ari rabu jugak..arini asben saya dah amik cuti..encik jangan cakap tak boleh pulak (nada dah tinggi skek)
encik X: laaaa..yeke? maafla puan..saya dah salah orang..mmg tak boleh arini sebab saya kene tunggu technician tm buat dulu..maaf yer..boleh bgtau suami tak, tak jadi..
aku: (sile bace dalam nada marah oke) encik ni kan..lain kali check betul2,jangan nak main deal dengan orang jer..suami saya dah amik cuti semata2 nak tunggu encik datang pasang line dekat rumah..encik ingat senang2 jer ke orang nak amik cuti..aritu bukan main cakap job kene settle cepat,dah tak boleh tunggu ari sabtu la ape la..ni la masalah bile deal dengan orang macam encik ni tau..

pap..aku off call..sakit hati tau takkkkk?

then dengan pantas aku call TM call centre,mengadu domba disana..haha..orang tu akan check and akan tolong by today..aku dah ade report number..akan ku buat sampai settle arini jugak..lantak ko la contractor, kalau tengah malam pon ko kene keje, ko buat yehhh..jangan main2 dengan orang yg ilang mood di pagy ari camni..

ok sekian luahan hati yang sakit...

hahahahaahahah..puas ati den tau!

January 18, 2012

Langir Murah~Murah

Hehe..ekceli entry ni ditulis pade > 10/1/2012..tapi hanya dikepam dalam draft ;) motipppp? malas! hahaa..ok arini mood nak menaip agak mariii kan..so haruslah abihkan sisa2 pics dengan aktiviti2 yg telah dibuat last two weeks and last week..since ai kan nak masuk rumah barukan *dah pindah pon yerk* so checklist yg masih belum settle adelah langsio..kalau dok umah sewakan aku xkisah langsir sliding door kaler putih..langsir tingkap kaler pink+ cream..langsir bilik kain cotton munge2 kuning..mmg aku xkisah..lantak ko la..asal bertutup sudaaaa..tapi bile masuk rumah sendiri kene la ade aura yg kuat kan..sooooo,dengan berbekal2 duit yg sikit lagi nak abih tu kan..aku ajak en.hubby pegi cari langsir..aritu ingatnyer nak pegi kt globe since kak Moon pomot kan kalau jadi followers dia & cakap dekat org globe tu akan dapat 50% discount..ko gile taknak? harusla aku terkedek2 happy kan..akan tetapi mase sgt2 la tak mengizinkan aku pegi..soooo nak tak nak den tunggu la seru utk pegy beli langsir ni datang..and finally 7/1/2012 dah sampai serunyer..tu pon dah tengah hari okehhh baru sampai..on the way mase nak pegi Selayang umah SIL..maka wujudlah dialog inieyy *gile cam bace buku hikayat da haaa*

wifey: kitekan dah nak masuk rumah next week, sempat ke nak buat langsir nanti?"
en.hubby:ntah,sempat ke?
wifey: tulaa arini dah ahad,pastu keje..mane sempat..jom pegy cari langsir nak..
hubby: katne?
wifey: emmmm *buat2 pikir oke padahal dlm hati dah mejerit2..nilai..nilai..* jom pegy nilai nak? org bace dlm blog,ramai jugak yg tmph langsir kt nilai..
hubby: sempat ke..skrg dah 1 lebih..
wifey: sempat jer..tapi xukur lagi..
hubby: haa satu keje pulak nak kene balik rumah amik tali tape pastu pegi rumah sane ukur..
wifey: sempat2..jom la...
hubby: pegy amik hp dulu,then baru pegi ukur then gerak pegi nilai..
wifey: occay!!! yahooooooo..*dalam ati jer oke*

maka sesampai jer umah SIL die siap buat spagetthi..alamak..feveret..tapi disebabkan rushing,so xsempat nak menjamah..dia offer durian pon tepakse tolak demi langsir yg ku idam-idamkan..hahaha...hover ok hover..dari selayang en.hubby terus balik umah sewa,siap2 semua pegi umah puncak alam then ukur2 dengan pantas menuju ke nilai and alhamdulillah sefely arrived lebih kurang pukul 4 ptg..sesampai jer kat sane..blur..sale sane sini..mane nak pegy? gamble jer la..en.hubby park depan 1 kedai..ape name tah..chinese la..then tanye la design yg aku nak camni..sales girl tu cakap design cmni xde..kene pegi kedai satu lagi which lagi besar & byk pilihan..sesambil tu tanye la upah cemane? aku nak design eyelet yer korang..so dia cakap upah RM 20..tapi kalau nak cantum kain upah lain, RM25 sekeping..ok ok..upah lebih kurang harga KL jer..xpe cari lagi..


ni design yg aku nak..motip kaler coklat walaupon umah cat kaler grey? haha..

Lepas salesgirl tu bagi direction kitorang pon pegi kedai yg dia maksudkan..en.hubby park depan kedai yg baru ade sales sempena branch opening..betul ke idok den xtau..tapi tengok design sumo lawo-lawo..kenan and jatuh hati disitu..pusing-pusing..cari-cari..jatuh chenta dengan satu design ni..suruh la salesgirl tu qoute harge..sekali untuk sliding door sajork da dekat 500..aku tanye la..kain ni semeter berape? 45 hengget..hamik ko..oo0o xnak xnak..terlebih budget..oke cari lain..pusing2 lagi dlm kedai yg same *kedai seblah yg suppose nak pegi tak pegi2 lagi* tengok tu xkenan..tgk kain ni tak kenan..xpe2..sebab ape aku gigih sgt stick dengan kedai ni...sebabbbbbb upahnyer murah skek dari kedai yg aku tanye tadi..untuk eyelet rm18 jer..nak cantum ke xnak same jer..rm18 jugeks..so takke berbaloi? hehe..kene bijak oke..plus aku malas da nak pusing2 kedai lain yg mungkin kain lebih banyak and murah *maybe* so dats why aku stick dengan kedai ni..pilihan banyak..semua yg aku kenan semuanyaaaa 40hengget semeter..xhingin laaa nak buat curtain dgn kain 40hengget kan..budget ai ciput jer..sbb tu la pegi nilai..kalau budget beso ai pegi SSF or Macy occay! hehe..ok berbalik dengan cite curtain..lepas lebih setengah jam dok keliling kedai tu..pegang letak..nak ke tak nak..*sampai en.hubby pegi lepak dgn emir sbb dah boring pilih2 xkenankan* soaku decide nak amik kaler chocolate..daaa xabih2 dengan cokolat..aku budget nak buat bawah lain atas lain..sekali en.hubby cakap eiiii peliknyer curtain lain-lain..ok fineeeeeeee..ai ikut jer la..semua curtain same xkire la hall ke, dining ke..bilik master ke..bilik emir semuanya same..muahahaha..lantak ko la labu..aku ikut saje..then pilih kain tu yg berharge 9.90 semeter..hahha..ok la kan..harge asal xtau lahh pulak..salesgirl tu cakap ade sale kan..den pon yoyo kan jer laaa..dia pon amik ukuran lagi and kira..tong teng tong teng..tolak diskaun segala..dia cakap whole rumah rm600..whatttttttttttttttttt? rm600 sajork..haha..murah okeh! for me lahh..sebab aku bace vlog2 rumah org kaye2 derang buat curtain saje pon abih ribu riban..so kire okeee la kan aku abih rm600 jer..sebab still within budget pon..sbb tu bagi aku murah ;)

Tengah dia dok kire-kire tu kan..tetybe en.hubby cakap..ehh yang kalau kain ni cantik..haaaa? ok ok lawa jugeks..pastu matchkan dengan satin silver/dark grey..mesty cantek..ok ok fineeeee..salesgirl tu pon pegy la match lagi dengan satin..muahahah..kesian dia..kalaula aku tak jadi beli,harusla dia ngamuk kan..kihkih..adatla berniaga..customer is always right what... ;P since aku pon kenan dengan kain2 tu, so proceed..and terus pegy duduk..sebab kalau aku pusing lagi harus aku tukar kain pulak kan..hahaha..mase deal tu aku cakap bile bole siap..dia tanye nak cepat or lambat..aku? ade beza kahhh? die cakap same jer..aku tanyelaaa paling lame bile bole siap? dia cakap sekarang 5.30..pukul 8 siap..mak aiiii..gile cepat okeee..aku pon ok jer la..lagi senang keje sekali harung jer..xyah nak ulang alik nilai kan..jauhhh oke..yg gigih sangat nak cari kat sane watpekan...hihihi..xpe asal dapat yg murah..syukran~syukran ;) pas bayar semua kitorang melilau cari kedai makan..serious susah nak cari kedai makan yg gah ala-ala restaurant dekat nilai ni..balik-balik gerai..haha..bukan aku demand oke..cume nak la makan tomyam segala..skali xde..kitorang blasah burger jalanan jer utk alas perut..pastu pegy merrybrown bawak budak bambam mamam bubur..nasib baik laaaa emir ni semua dia telan ;)

Siap makan,ngam2 kol 8..terus pegy amik..sesampai jer kat sane..langsio ku dah siap dlm pelestik oke..gile cepat..aku budget dia cakap "kejap yer kak..sikit lagi"..sekali ko..dia dah ready nak tayang2 kat aku..muahahah..nak tengok langsirkuuuuu?

                               *tengok bambam ai dulu yg excited mengalahkan mama dia okeh*


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



nilahh rupe langsir murah aku..bagi sesetengah org mungkin mahal..tapi bagi sesetengah org lain mungkin ala..murah gile..bagi aku? syukur alhamdulillah..at least rumah ku tak bogel ;) hehee..

Renovation Progress: Table Top

Salam! Last entry date was 14 Jan..arini dah 18 Jan okeh..4 hari ai xhupdate vlog..sebab? nanti stori..hehe..arini nak abihkan sisa2 gambo yg ade mase renovate aritu..just minor renovation jer yer..idoklah major cam org seblah yg skrg tgh reno kaw-kaw punyer..tambah depan kiri kanan..haaa besa gedabak la umah die..oke tu cite umah jiran,meh nak cite sal umah aku..since kitorang extend dapo kan..so,cakap dgn tukang umah nak buat table top sekali..concrete! at 1st planning,aku nak buat kitchen cabinet dgn melamine table top jer..murah2 sajork..tapi en.hubby cakap..laa dah alang2 nak buat..buat konkrit terus jer senang..tahan lame..takkan la pasni nak tumbuk sambal pon nak duduk atas lantai *keadaan ketika dirumah sewa yer* ok fineeeeeeeee..ai ikut cakap u! *suke* so beginilahh hasil table top gue..yg aku mengharap akan menjadi lebih cantik pasni bile dah pasang door *tunggu next budget* tapi pics dibawah adelah yg masih belum siap yer..skrg dah rasmi pon table top ini walaupon masih bogel tanpe door ;)







harap maaf sebab quality gambar sgt tidak santek..pics dari enpon sajork..bukan iphone yer~ alangkah indahnyer kalau table top ni dimatch kan dengan door kaler cream or merah kan? tapi aku rase en.hubby mesti akan reject kaler cream..sooo cerah..dia tau aku ni bukan jenis rajin sgt..yg suke kemas2 lap2 kan..sooooo haruslah amik kaler gelap2 skit..material? melamineee kah..3G glass door kah? ntah..tengok lah nanti..belom boleh decide sbb kene tengok budget jugeks..kalau tan sri en.hubby approved budget yg banyak utk kabinet, then yahooo..kalau tak..melamine pon ai terime *kihkihkih*

January 10, 2012

House Progress: Cornice

Moh cuci mate tengok cornice umah ai..hehe..ekceli kitorg mmg planning tak nak buat plaster ceiling..sebab siling dah rendah..kalau tambah plaster ceiling lg, lagi rendah kan..pastu tetybe mase jenjalan tengok contractor buat rumah, derang buat camni..just letak cornice & corncer with downlight..tu jer..sgt2 simple & nampak nice..tak perlu letak lampu liplap2 kt tengah2 kan..kitorang pon jatuh chenta dgn design camni..and request contractor indon utk buat camtu jugak..centre panel yg tengah2 tu ekceli we'all pilih design lain..tapi contractor tu cakap, design yg we'll pilih tu size 6 kaki..gile besar..die xsuggest utk amik yg itew sbb bile pasang nampak besar segabak & penuh 1 ceiling kan..so memandangkan kitorg xde di tempat kejadian..kitorang suruh die pilih..anything but bukan munge2..munge2 sudah outdated okeh..hehe..xdela..just kitorang xnak design munge2..nak stripes or kotak2 skit..camtu just enough..so nilah hasilnyer..dowlight kitorg beli sendri dekat kedai Houses Lightings di Puchong tu..harge? murah2 sajork.. ;)
harge untuk cornice & segalenyer..
cornice + centre panel + corner cornice + wiring + cat
total = 1.5k
downlight
casing + 2 energy saving bulb
rm 21/per set..kitorg beli 8 set coz every corner kitorg letak downlightkan..
kipas
brand Alpha Led
harge sorry xingat..dalam 260 xsilap gue..
aku suke kipas alpha sebab blade die gune fiber..so xkan karat..sesuai utk long term org kate..
kihkih..jimat ke kedek? muahaha..
sorry yek pics agak blur sbb tgh gune kipas..panas nok! ;)

January 09, 2012

Renovation Progress: Part 2

Oke..part 2..ai just nak show pics rumah aku yg telah di cat.. ;)
Untuk cat exterior..aku upah kawan2 adikku utk cat..ok la derang cat..cer tgk di bawah..ok x?
Kitorang gune cat Nippon Paint Braintree Road 4202T..





Gambar kt bawah ni pulak..umah jiran aku..ekceli at 1st planning..aku & en.hubby mmg nak cat color grey ni..mase kitorg pegi melawat rumah 2,3 bulan lepas contractor indon yg tgh buat umah sebelah cakap..owner ni nak cat jugak..color grey..kitorang? ok fine..choose another color..so,dlm kepale..nak ala2 chocholate..pastu tukar..nak ade hijau2 skit..then lastly..grey jugak sebab jiran aku dah cat color ala2 choc ni..xpela..back to our 1st planning..dapat jugak cat umah kaler grey ;)



Cat nippon paint so far bagi aku agak menjimatkan..even mahal skit..tapi org kate tahan lame..so sgt sesuai utk exterior..kalau interior korang nak blasah cat ape pon xkisah kan..tapi kalau aku nak cat yg senang cuci & odorless..wahh gitu..bukan ape..org kate ade anak tecit ni kene hati2 skit..diorang dalam process belajar kan..so dinding akan menjadi papan hitam utk derang..so xsalah kalau nak cari cat yg mahal skit & senang cuci.. ;)
Untuk cat interior belum decide lagi..putih nan suci or off white or cream..tu jer yg terlintas..bilik-bilik belum decide jugak..hehe..
xpela slow2 since budget pon da low okeh..rabak poket mak ;(

Harge cat nippon paint yg aku dah beli:

1 liter = Rm38
5 liter = RM110..

Harga adelah mengikut gred yer..and if korang nak cat banyak, better amik 5 liter terus..bukan ape..kalau amik sikit2 rugi okeh..
So better planning betul2..tapikan aku notice yg cat nippon paint ni xyah sapu banyak kali pon nampak oke jer color dia..
so bole jimat cat disitu tau.. ;)




Renovation Progress: Part 1


Here some of the pics of renovation progress which actually da start since last 2 weeks..just harini update..hehe..


ramuan utk renovation yer puan-puan..hiksss..


pagar..just seblah ni jer buat..lagi seblah & belakang jiran dah buat..thanks yer jiran ;)


Kat sini actually sliding door..rumah ni ade 2 sliding door okeh..kaye sgt aku nk buat curtain byk2 kan..so en.hubby suggest tutup la..bole buat tv panel..
me? ok jalannnn..


Backyard..since rumah ni adelah Semi-D cluster..so bahagian belakang adelah bercantum..senang cakap..montot bertemu montot..
montot = dapur yer..sile jgn pikir lain..


Backyard jugak..laundry area actually..tapi we'll tutup this area..hack dinding dapur..pindah pintu ke depan ni..so luas la dapur yg sekangkang monyet tu kan.. ;)

Entrance..ehh gate kalau nak buat mahal gile kan? ei..baru tau okeh..ade 2 org contractor quote kalau nak design yg simple2 pon cecah 2K..
adeh..KIV dolu lah yer..tunggu next budget..hehe..

Hehe..oke itu saje utk part 1..saje je sebenornyer..bole sambung pics lain..tapi nak jugak buat cam org lain..ala2 ber part2 gitu..macam renovate gile2 gamaknyeee..haha..
pasni ai buat part 2 pulak oke..xlame..jap jer..pas yg ni publish..part 2 akan menyusul..muahahah..

January 05, 2012

Moving Out & In Planning ;)

Ehh betul rasenyer tekaanku smlm..org amik cuti antar anak pegi skolah..buktinyee? *bukti tanpe gambar okeh* tadi aku keluar dari rumah cam biase..keluar jer dari traffic lite puncak perdana tu..masyaAllah kete da bersusun2..before this tade pown! ;) Q yg panjang tu start dari Puncak Perdana sampai traffic lite Giant 13..gile okeh! nasib baik ai merempit bersame en.hubby terchenta! Haha..kalau tak kereh kat situ..

Waaa esok ai kene drive..sebab? petangnye ade meeting dengan Tan Sri dekat HQ..so haruslah turunkan..malas nak bervideo conference bagai..pegy sane bole jumpe kenkawan..muahaha..

Semalam pegy tgk rumah,Alhamdulillah tukang baru buat keje sgt cepat! Dapurku suda siap..arini tinggal nak pasang tiles & wiring skit..

Ahad bole la aku & en.hubby continue mengecat rumah & suruh org pasang kipas & lampu utk semua bilik and lastly cuci rumah..dunno sempat ke tak buat semua tu..kalau tak sempat every nite kitorang kene ulang alik dari puncak perdana to puncak alam laa cat umah.. ;)

Aku planning by 14 Jan ni aku keluar dari rumah sewa ~yeay finaly! Sewa bulan ni pon just bayar half jer..sebab? xnak bagi lebey kpd tuan umah yg lokek dgn tenant..kerek giles!

So, by 15 Jan aku dah tido rumah baru..hehe..shuker okeh bab2 pindah randah ni..

Ohh hari sabtu ni..pakcik sedare seblah en.hubby akan dtg umah baruku itew..kitorg nak buat sembahyang hajat..yer la..

nak duduk rumah yg org xduduk kan..haruslah bersihkan rumah itu..nak pagar sikit..harap2 takde papelah..insyaAllah ;)

my parents yg menjadi supervisor rumah aku pulak dah nak balik this coming Saturday..pakcik angkat aku ade buat kenduri anak die di kuala kangsar..so bole drop by dari KL balik kedah..so dah alang2 kan mak aku cakap..aku pon nak mak & ayah aku balik jer..bukan ape..dah 2minggu derang kat sini..rumah kt kg xde sape tgk..lgpon kesian laaaa tgk derang so saje2 xde buat ape..aku suruh balik & rehat..nanti dah siap..aku nk wat house warming bole datang lagi..

house warming? Hehe..bile..bile? insyaAllah aku plan dalam bulan 2 or 3 kot..ingat nak buat bulan 3..nak celeb our birthday sekali ;)

Tengokla cemane..tunggu keputusan big boss!

Okla..nak continue design mendesign user interface utk system baru..till then..daaa!

p/s: tak bes nyer laaaa tokleh letak pics..maklumlaa pakai hp Zaman batu,mane ade camera..ni yg rase nak oda aipon satu!