Showing posts with label jenjalan. Show all posts
Showing posts with label jenjalan. Show all posts

thailand aka betong

Kuantan & Teluk Cempedak and Tanjung Lumpur

Caribbean Bay Suites at BGRC

Showing posts with label jenjalan. Show all posts
Showing posts with label jenjalan. Show all posts

September 14, 2012

thailand aka betong

jom menjelajah ke thailand dipetang hari ;) actually dah lama nak update pasal ke obersea thailand  ni dan jugak entry raya..tapi maklumlah..laptop kan dah almarhum (tade pitih mood nak repair)..so biar je lah dulu..*alasan*..so baru2 ni berjaye transferkan pics dari mmc ke pendrive..dari pendrive ke pc..jauhkan pejalanan? kalau ade lappy, senang cerita..

ok berbalik kepada cerita, masa balik kampung beraya haritu, en.hubby request nak pegi betong..since raya tahun ni tak berapa nak meriah sebab tade mercun sangat, so berialah en.hubby nak pegi..tak meriah ok kalau tade bunyi mercun *katenye* siap sehari sebelum balik, suruh call adik aku di kampung pasang pelita..kalau tade pelita pun tak meriah..ape-ape lah abang..

memandangkan menantunya request nak pegi betong, so ayah aku pun set plan, petang a day before raya boleh pegi..tak jauh sangat pun, lepas sikit dari pengkalan hulu dalam sejam lebih dah sampai sempadan..and we all tak guna passport ataupun border pass..ayah just angkat tangan,then jalan..haha..very the simple..kalau terjadi apa-apa, tak tau lah macam mana..tapi setakat ni Alhamdulillah, selamat masuk dan keluar..



budak excited dapat air..buas sangat dok main2, bila dahaga mula la merengek..

ni pun sama..mulanya tanak bawak, tapi wan dengan cucu..mana boleh tinggal..cucu yang jarang2 sekali balik kan..

imigration malaysia..sunyi sepi masa ni..

kompleks bebas cukai, last time masa masih bercinta dengan en.hubby, aku follow team konvoi perodua datang kenduri dekat pengkalan hulu so sempat singgah sini..siap dapat bantal love besor segabak..masih ada sampai sekarang :)

pintu gerbang nak melepasi sempadan malaysia-thailand

pintu gerbang masuk thailand

nampak ni lepas dah masuk..actually dah bertahun aku tak masuk betong ni..sebab selalu kalau masuk ayah aku beli beras & pegi pasar dia yang agak kotoq..

the signage

immigration checkpoint..tak payah benti pun..ayah just angkat tangan..then chaloooo..

sesampai je kat kedai yang memang ayah aku da familiar..tada..en.hubby terus jadi *excited telebih lebih* terus rakus nak angkut macam-macam..tak beli pun mercun segala...more tu bunga api sebab budak-budak pun tecik lagi..

aku suka betul dengan bank diorang..so colorful..contoh bank ni kaler orange, nanti bank satu lagi kaler pink, satu lagi kaler biru laut..comel comel..

the town..just like macam pekan biasa..tade shopping complex pun..bukan bangkok, betong ok..


on the way ke pasar yang jual macam2 jenis..nak ape..katak, ular semua ada...geli okeh..


baju2 murah la kat sini..made in thailand..sama je dengan uptown, mostly made from thailand jugak kan..

pose dulu sementara tunggu tok & wan beli buah

tok & cucu

ape tah bangunan..main snap je dari kereta :)







sekian entry penjelajan daku ke obersea..obersea sangat lahh ko ;p

March 20, 2012

Kuantan & Teluk Cempedak and Tanjung Lumpur

jom sambung menjelajah Kuantan and Teluk Cempedak pulak..Last aku sampai ke Kuantan and TC adelah pade 2008..empat tahun lepas, ade lah perubahan even tak banyak..contoh, jambatan kt TC dah berganti..takde lagi kayu, derang gune besi pulak..tapi kan, handle jambatan tu macam plastik..tak kukuh okehh..seremmmm nak pegang..

1. Sungai Kuantan :)

lawalahhhh masjid ni :) color yang sejuk mata memandang..

the signboard..

a happy family berlatar belakang sg kuantan..

cuakkk emir tau mama ngah pose camni..kang masuk dalam air cemane? hehe

cik ila banyak mulut and her mama..

again..love the lights..

kesayangan tuan tanah kedaung..

2. Teluk Chempedak

Niat dalam hati, ke bandar Kuantan, nak cari kepok losong and nak makan sata, my SIL, Kak Amy cakap, kat Kuala Kemaman ade, tapi jauhhh kemain..since dah petang tak jadilahh..so change route to TC..

kiri kanan orang menjual..ohh ye, time ni ramai gile orang kt TC..and siap ade yang mandi..boleh ke eh? nampak bendera putih..putih tandanye selamat untuk mandi keee?

tiang yang tak bape nak kukuh tu..

slambe je laki den sandar..eiiii risau!

happy ehhh emir ;)


pesta buih versi Ila..

pose lagiii..


3. Tanjung Lumpur

korang pernah sampai Tanjung Lumpur? aku first time! hehe..ni sebab GPS yang membawa kitorang kat sini..ohh before tu, kitorang melantak makan nasi kat one of the restaurant kt TC ni..harge untuk tiga orang makan, around RM40, quite murah..tapi mahap lahh...pics tak snap pon..serious lupa!

berbalik pade tg lumpur, yes kat sini melambakkkk lah kedai orang jual sata, kepok and ikan bakar..nyesal betol makan kt TC, kalau tau kt sini ade ikan bakar, santap kat sini lagi sedap kan? kat sini macam perkampungan nelayan, the view macam kat PCB pun ade..and ade nampak satu kedai nasi dagang, ramailahh orang makan, kedai kecik and buruk jer kalau tengok, tapi fullhouse, aku bet mesti sedap! sayangnye semua dah kenyang perut, so tak singgah pun, next time boleh try :)



ok, next adelah entry pasal BGRC water park ;)



Caribbean Bay Suites at BGRC

Last weekend we all celebrate our birthday dekat Bukit Gambang :)
Tapi this year celebration, takde cake..hihi..aku dah cari small portion cake, tapi xde..so malas lah nak beli yg sekilo kan..so, just makan sata je sebagai kek birthday bolehhh? hahaha..blasah..

Ok,nak cite pasal bukit gambang resort city (BGRC)..so far tempat ni agak ke dalam skit..first time aku masuk ke dalam sampai ke BGRC ni..still ade construction, maybe derang nak tambah bilik..sebab kalau tengok dekat reception area, ade macam-macam suites, tapi yang dah boleh book sekarang just Caribbean suites jer rasanye..

ni entrance masuk ke BGRC..siang-siang hari nampak lah..malam, xde lampu langsung..kalau dekat 2nd pics tu letak spotlight malam-malam kan cantik..takdelahhh orang tesesat :)

ni entrance masuk ke lobi and lobi terletak tengah-tengah..kiri kanan semua apartment building..

menanti nak check-in..

check in : 3:00 pm
check out: 12: 00 pm..

mase booking, aku ade tanye receptionist tu, kalau check in lambat boleh keee..sebab sabtu tu en.hubby keje lagi, so after work lah baru gerak dari sini, and maybe pukul 7 or 8  malam baru sampai lahh..sekali receptionist tu bagi jawapan, yang first time penah aku dengar, "kalau check in dua jam selepas pukul tiga, kene charge RM20" ehhh boleh pulak camtu..kalau late check out pun same, tapi logic lahh kan late check out, check in ni first time dengar..

entrance caribbean bay suites..

diorang pakai system no. So far mase nak check in tak ramai, tapi lems skit..counter banyak, tapi pekerja dua tiga orang jer..

the counter..see ade sorang jer staff yg open counter..

maskot..tak sure lah maskot BGRC or geng-geng family day company kat situ..

since water park adelah jauh dari resort, makanya derang provide tram untuk angkut visitor..kitorang tak naik pun..drive terus ke water park, senang..

entrance bilik..so far luas bilik ni :) studio suite..

the birthday boy on that day ;)

balconi..sukaaa sebab ade kipas jugak..hehe

the blogger dengan anaknye..

ok, tu saje review untuk studio suite BGRC..next entry kite jelajah Kuantan pulak ehh..stay tuned ;)