TNB eServices

kepada sesiapa yang ternanti-nanti bil elektrik sampai di rumah, meh nak ajar cara yang senang..semua dihujung jari, lagi details..lepas ni kalau TNB hantar bil pun sila buang jer..tak perlu simpan *gila poyo*

ok, aku admit..aku ketinggalan zaman..hehe..dah ramai kot tau eservices provided by TNB ni..aku jer baru discover..*after my sil told me*
memandangkan haritu aku pernah dapat surat merah kan..tnb datang nak potong letrik even aku bayar full every month, sejak tu.........aku sangat alert pasal bil letrik ni..nak lagi kat rumah now, aircond pasang for almost 8 hours every night, so electric consumptions adalah sangat tinggi and of course, bil pun harus tinggi kan..so every month wajib check mailbox, tengok ada bill tnb tak..tapi, bulan sept baru ni..bill tak sampai..entahlah kenapa..malas nak call customer care yang tak berapa nak care tu..since dalam kepala otak aku, takpe nanti boleh check online *very the belagak*

dok takpe, takpe..kang sampai surat merah lagi, meroyan ko sorang-sorang..makanya hari ni, even busy, aku register jugak kat TNB eServices ni..registration senang sajo...meh nak ajar..

ok,ni url untuk tnb eservices

it will redirect you to the eservices webpage, sila bookmark yer, so next time tak payah nak google lagi dah :)

atau, kalau taknak, boleh jer pegi website TNB, kemudia click yang aku circle tu

 
kemudian korang akan dapat page ni..kalau existing user, boleh direct login..
kalau first timer, sila register dulu yer..tengok yang aku circle tu..


isilah segala information yang diorang nak
yang tanda * itu mandatory field, sila check dekat bill yer..
aku tadi memandangkan bill takde, so sms adik dekat rumah suruh checkkan contract no..
dah settle, click submit..nanti dia akan bagi temporary password untuk login..sila salin yer..
kalau tak mane nak dapat password lepas tu dah..

after login dengan temp password, nanti system akan suruh korang tukar password sendiri..
lepas tu kena login lagi sekali dengan your own password..

lepas login, korang akan nampak this screen..
very the details..bole tengok berapa banyak energy yang korang guna for past few months..
berapa bill korang bulan-bulan lepas, so boleh buat comparison..

cer tengok bill aku, sebelum and selepas pasang aircond..3x ganda bill aku..
haha..nak buat cemana..demi keselesaan anakandaku tersayang tu..

dalam eservices ni complete info yang korang nak ade..aku sebelum ni tak pernah amik port lansung pasal bill ni, tetiba teruja bila tengok amount tu different..pelik jugak, last month august bill aku RM241.10, siap ada tunggakan lagi RM9.80 tak cukup..tapi bulan ni..just RM136.50 jer termasuk amount tunggakan bulan lepas tu..macam mana boleh kurang guna? rasanya sama jer kot..on aircond dalam pukul 9, off balik dekat pukul 7 pagi..harap-harap bulan depan makin turun yer encik letrik..memang i lap you..
aku nak pasang aircond kat hall lagi ni..kang naik 10x ganda pulak kang..



ok,sekian entry yang sangat bermakna ini..
T__________T

Share this:

CONVERSATION

0 commentors :):

Post a Comment

October 02, 2012

TNB eServices

kepada sesiapa yang ternanti-nanti bil elektrik sampai di rumah, meh nak ajar cara yang senang..semua dihujung jari, lagi details..lepas ni kalau TNB hantar bil pun sila buang jer..tak perlu simpan *gila poyo*

ok, aku admit..aku ketinggalan zaman..hehe..dah ramai kot tau eservices provided by TNB ni..aku jer baru discover..*after my sil told me*
memandangkan haritu aku pernah dapat surat merah kan..tnb datang nak potong letrik even aku bayar full every month, sejak tu.........aku sangat alert pasal bil letrik ni..nak lagi kat rumah now, aircond pasang for almost 8 hours every night, so electric consumptions adalah sangat tinggi and of course, bil pun harus tinggi kan..so every month wajib check mailbox, tengok ada bill tnb tak..tapi, bulan sept baru ni..bill tak sampai..entahlah kenapa..malas nak call customer care yang tak berapa nak care tu..since dalam kepala otak aku, takpe nanti boleh check online *very the belagak*

dok takpe, takpe..kang sampai surat merah lagi, meroyan ko sorang-sorang..makanya hari ni, even busy, aku register jugak kat TNB eServices ni..registration senang sajo...meh nak ajar..

ok,ni url untuk tnb eservices

it will redirect you to the eservices webpage, sila bookmark yer, so next time tak payah nak google lagi dah :)

atau, kalau taknak, boleh jer pegi website TNB, kemudia click yang aku circle tu

 
kemudian korang akan dapat page ni..kalau existing user, boleh direct login..
kalau first timer, sila register dulu yer..tengok yang aku circle tu..


isilah segala information yang diorang nak
yang tanda * itu mandatory field, sila check dekat bill yer..
aku tadi memandangkan bill takde, so sms adik dekat rumah suruh checkkan contract no..
dah settle, click submit..nanti dia akan bagi temporary password untuk login..sila salin yer..
kalau tak mane nak dapat password lepas tu dah..

after login dengan temp password, nanti system akan suruh korang tukar password sendiri..
lepas tu kena login lagi sekali dengan your own password..

lepas login, korang akan nampak this screen..
very the details..bole tengok berapa banyak energy yang korang guna for past few months..
berapa bill korang bulan-bulan lepas, so boleh buat comparison..

cer tengok bill aku, sebelum and selepas pasang aircond..3x ganda bill aku..
haha..nak buat cemana..demi keselesaan anakandaku tersayang tu..

dalam eservices ni complete info yang korang nak ade..aku sebelum ni tak pernah amik port lansung pasal bill ni, tetiba teruja bila tengok amount tu different..pelik jugak, last month august bill aku RM241.10, siap ada tunggakan lagi RM9.80 tak cukup..tapi bulan ni..just RM136.50 jer termasuk amount tunggakan bulan lepas tu..macam mana boleh kurang guna? rasanya sama jer kot..on aircond dalam pukul 9, off balik dekat pukul 7 pagi..harap-harap bulan depan makin turun yer encik letrik..memang i lap you..
aku nak pasang aircond kat hall lagi ni..kang naik 10x ganda pulak kang..



ok,sekian entry yang sangat bermakna ini..
T__________T

No comments:

Post a Comment