Kerana BUDI aku jatuh hati~

Wahh,title kemain lagi..hehe..actually takde pape pun sebenarnyer..just nak cakap pasal BUDI..orang cakap, kalau orang berbudi kite berbahasa kan..so, bagi aku as a human being kite kene practice mende ni..bukan susah pun, tak payah keluarkan even satu sen pun..just act nicely, then people will treat you nicely..that's it..apsal aku tetiba nak cakap pasal budi? sbb lately aku selalu lahh jumpa orang yang jenis tak mengenal budi..pelik, tapi tu la hakikat dunia sekarang..since keje aku dari dulu sampai skrg kan kena deal dgn few departments..so, as IT aku akan jadi middleperson..system problem pun kitorang, nak history data pun cari kitorang, mouse rosak pun kitorang, cctv tak leh view pun kitorang..mmg keje aku skrg ni IT officer cum system analyst cum technician cum clerk cum DBA cum segalalah..mmg bizi giler lah..kalau tak user system cari, user biasa akan cari..sepanjang aku bekeje 2 tahun lebih, aku noticed some people sgt baik..some yg baik kt depan,tapi belakang mengata, yg tak baik pun ade..mcm2 orang ade..aku diassigned untuk handle sales module,documentation & shipping side..bagi aku documentation & shipping user jarang nak create masalah, their system pun smooth jer..sometimes jer lahh yg ade, tp seldom sgt..yang problematic dept is marketing.. serious, boleh sakit jantung dealing dgn marketing ppl. some are very nice, especially new marketers. most of the senior now dah naik jadi manager, so kepala pun dongak ke atas, tak tunduk kebawah dah..jadi sombong, arrogant! Kalau level2 officer nih, pandang sebelah mata jer lahh..kalau exec or manager ok, still boleh deal..tapi bile ade masalah, nak ape2.. diorang akan cari aku yg level officer ni jer..sbb? senang nak bagi arahan, ok u do this,like this, put this, i want like this format..etc..pls send before 2 pm! gilee! menyampah..then bila kite buat, nak reply balik with perkataan TQ yg hanye 2 huruf pun susah..aku takkan marah kalau diorang arah itu,arah ini tapi at the end of the job, ade appreciation words - Thanks, Thank You, or the simplest word - TQ. Just enough. Aku dah berbudi kat korang, takleh ke korang berbahasa sikit? Kadang2, dah la xde tenkiu segala, lepas sari dua, diorang akan email balik, ehh your data wrong la..can u create chart? ehh i want in amount or in any figure..can you do it again? arghhhh..tensi mak tauuu..then,aku yg hanyelahh kuli ni buat jer la..end of the day,takde jugak penghargaan picisan untuk aku..kadang2, dalam email kemain baik, dah anggap macam kawan, tapi bile jumpe,kite senyum..dia? wat xtau..or dia juling tak nampak kot aku senyum kat dia..and ade jugak,bile nak something kemain baik..bagi aku, kalau orang tu baik,aku layan dengan baik..tapi bile dia ade masalah,tetibe system hit error, kite nak troubleshoot, tetibe ko blh nak wat statement macam xpenah kenal..nak cc ke bos2 segala..ishh pelik..so,aku akan banned orang yg macam ni..okeh..sekian luahan untuk hari ni..nak pegi meeting..bye!

Share this:

CONVERSATION

0 commentors :):

Post a Comment

November 03, 2011

Kerana BUDI aku jatuh hati~

Wahh,title kemain lagi..hehe..actually takde pape pun sebenarnyer..just nak cakap pasal BUDI..orang cakap, kalau orang berbudi kite berbahasa kan..so, bagi aku as a human being kite kene practice mende ni..bukan susah pun, tak payah keluarkan even satu sen pun..just act nicely, then people will treat you nicely..that's it..apsal aku tetiba nak cakap pasal budi? sbb lately aku selalu lahh jumpa orang yang jenis tak mengenal budi..pelik, tapi tu la hakikat dunia sekarang..since keje aku dari dulu sampai skrg kan kena deal dgn few departments..so, as IT aku akan jadi middleperson..system problem pun kitorang, nak history data pun cari kitorang, mouse rosak pun kitorang, cctv tak leh view pun kitorang..mmg keje aku skrg ni IT officer cum system analyst cum technician cum clerk cum DBA cum segalalah..mmg bizi giler lah..kalau tak user system cari, user biasa akan cari..sepanjang aku bekeje 2 tahun lebih, aku noticed some people sgt baik..some yg baik kt depan,tapi belakang mengata, yg tak baik pun ade..mcm2 orang ade..aku diassigned untuk handle sales module,documentation & shipping side..bagi aku documentation & shipping user jarang nak create masalah, their system pun smooth jer..sometimes jer lahh yg ade, tp seldom sgt..yang problematic dept is marketing.. serious, boleh sakit jantung dealing dgn marketing ppl. some are very nice, especially new marketers. most of the senior now dah naik jadi manager, so kepala pun dongak ke atas, tak tunduk kebawah dah..jadi sombong, arrogant! Kalau level2 officer nih, pandang sebelah mata jer lahh..kalau exec or manager ok, still boleh deal..tapi bile ade masalah, nak ape2.. diorang akan cari aku yg level officer ni jer..sbb? senang nak bagi arahan, ok u do this,like this, put this, i want like this format..etc..pls send before 2 pm! gilee! menyampah..then bila kite buat, nak reply balik with perkataan TQ yg hanye 2 huruf pun susah..aku takkan marah kalau diorang arah itu,arah ini tapi at the end of the job, ade appreciation words - Thanks, Thank You, or the simplest word - TQ. Just enough. Aku dah berbudi kat korang, takleh ke korang berbahasa sikit? Kadang2, dah la xde tenkiu segala, lepas sari dua, diorang akan email balik, ehh your data wrong la..can u create chart? ehh i want in amount or in any figure..can you do it again? arghhhh..tensi mak tauuu..then,aku yg hanyelahh kuli ni buat jer la..end of the day,takde jugak penghargaan picisan untuk aku..kadang2, dalam email kemain baik, dah anggap macam kawan, tapi bile jumpe,kite senyum..dia? wat xtau..or dia juling tak nampak kot aku senyum kat dia..and ade jugak,bile nak something kemain baik..bagi aku, kalau orang tu baik,aku layan dengan baik..tapi bile dia ade masalah,tetibe system hit error, kite nak troubleshoot, tetibe ko blh nak wat statement macam xpenah kenal..nak cc ke bos2 segala..ishh pelik..so,aku akan banned orang yg macam ni..okeh..sekian luahan untuk hari ni..nak pegi meeting..bye!

No comments:

Post a Comment